5 důvodů, proč kontrolovat tlak v pneumatikách
Zpět do magazínuVše, co jste nevěděli o správném nahuštění pneumatik. Budete překvapeni.
Mít správný tlak ve všech čtyřech pneumatikách je základní pravidlo, na které spousta motoristů ráda zapomíná. Špatný tlak v pneumatikách nemá vliv pouze na jejich životnost, ale na celou řadu dalších věcí. Přitom kontrola tlaku v pneumatikách a její případné dofouknutí je dnes otázkou několika vteřin.
Správný tlak pneumatik uvádí výrobce vozidla v technické dokumentaci k automobilu, často bývají tyto údaje také zobrazeny piktogramy na sloupku dveří řidiče. Alespoň jednou měsíčně byste pak měli zkontrolovat, zda jsou vaše pneumatiky nahuštěny na optimální tlak. Před delšími jízdami by toto mělo být samozřejmostí. Přečtěte si proč. Tady máte 5 hlavních důvodů:
.jpg)
1) Bezpečnost
Všeobecně je mezi řidiči známo, že kvalitnější pneumatiky zvyšují nejen komfort jízdy, ale zejména také bezpečnost. Mnohem méně je ale známo, že toto tvrzení platí pouze v případě, kdy jsou pneumatiky nahuštěny na optimální tlak. Pokud tomu tak není, nelze se na jejich vlastnosti spoléhat. Ani kdyby to byly ty nejlepší pneumatiky na světě.
Když se podíváte na ceny těch kvalitnějších pneu a porovnáte to se skutečností, že vzduch pro dofuk alu kol je na všech benzínových stanicích k dispozici motoristům zdarma, pak Vám rychle dojde, že nekontrolovat tlak v pneumatikách je zbytečná lenost, která se Vám nemusí vyplatit.
2) Životnost pneumatik
Špatný tlak v pneumatikách = výrazné zkrácení jejich životnosti. Jednoduché a pravdivé tvrzení, o kterém nemá cenu diskutovat. Špatně nahuštěné pneumatiky nedosedají na vozovku svou ideální plochou. To má za následek nejen horší jízdní vlastnosti, ale zejména přetěžování pneumatik pouze na určitých plochách. Tím dojde k silnému opotřebení některých částí pneumatiky, a ačkoliv zbytek pneu může vypadat výborně, je takto sjetá pneumatika dobrá akorát na vyhození.
Na životnost pneumatik nemá totiž vliv pouze skladování, nebo styl jízdy, ale také způsob jejich použití. Občasná kontrola tlaku v pneumatikách nikomu neublíží, a pokud si Vašich pneumatik vážíte a chcete po nich, aby odváděly tu nejlepší práci, musíte se o ně prostě starat.
3) Výkon vozu a jízdní vlastnosti
Možná to některé motoristy překvapí, ale tlak v pneumatikách má opravdu výrazný vliv na výkon a celkové jízdní vlastnosti vozu. A rozhodně se nejedná pouze o nějaké setinky vteřin, které jsou zajímavé pro závodníky. Špatně nahuštěné pneumatiky prostě berou vozu značnou část výkonu, ať se Vám to líbí nebo ne.
Ani na jízdní vlastnosti svého automobilu se nemůžete stoprocentně spolehnout, pokud nemáte správný tlak v pneumatikách. Výrobci se snaží dělat auta tak, aby splňovala nejčastější požadavky uživatelů, podobně se snaží své produkty upravovat i výrobci pneumatik. Ale to, jakým způsobem je koncoví zákazníci používají, už bohužel ovlivnit nemohou.
.jpg)
4) Spotřeba
Ano, čtete správně – špatně nahuštěné pneumatiky mají výrazný vliv na spotřebu paliva automobilu. To ostatně souvisí s předešlou částí textu. Na špatně nahuštěných pneumatikách má vůz horší jízdní vlastnosti, horší akceleraci a delší brzdnou dráhu. Pokud s takovým vozem tedy chce jeho majitel jezdit tak, jak je zvyklý a přitom nekontroluje tlak v pneu, musí logicky více šlapat na plyn, aby dosáhl stejného výkonu, jako na pneu se správným tlakem.
Takové jednání má za následek zvýšení aktuální i průměrné spotřeby automobilu a někdy bývá dokonce takovéto zvýšení spotřeby kladeno za vinu staršímu motoru. A přitom stačí tak málo! Zajet ke stojanu, zkontrolovat tlak a případně pneumatiky dofouknout. Ušetříte si čas, peníze i nervy.
5) Životní prostředí
Jistě jste si všimli, že s nekončícím rozvojem automobilismu se stále více poukazuje na to, jaké dopady má provoz auta na životní prostředí. Názory na různé limity a podobně bývají různé, ale všichni jsou za jedno v tom, že je třeba znečišťování přírody co nejvíce snižovat. Moderní vozidla jsou vybavena řadou prvků, které snižují jejich zátěž na životní prostředí.
Stejný cíl sledují i výrobci pneumatik a dalšího příslušenství pro automobily. Všechna tato snaha ale přichází vniveč ve chvíli, kdy je motorista líný sledovat tlak v pneumatikách. Větší valivý odpor vede ke snížení výkonu vozu, tedy ve chvíli, kdy chce řidič jet určitou rychlostí, tak spotřebovává více paliva, než je nutné. Zároveň tedy do ovzduší putuje více škodlivin, než by se tomu stalo za normálních okolností. Dalším negativem pak je samozřejmě častější výměna pneumatik. A ty staré na skládkách přírodě také zrovna nepřidají.
Jak vidíte, správný tlak v pneumatikách není pouze veličina z autoškoly, ale jedná se o problematiku, která by měla být každému motoristovi dostatečně známá. I když od 1. listopadu 2014 musí producenti v Evropě u nových vozů povinně používat monitorovací systém snímání tlaku v pneumatikách - TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), většina vozů tento monitorovací systém nemá.
Pokud tedy nemáte správně nahuštěné pneumatiky, nemá význam do nich investovat – v podstatě byste se v takovém případě měli zamyslet nad tím, jestli má vůbec význam vlastnit automobil. Protože měření tlaku v pneumatikách je tou nejsnadnější uživatelskou údržbou, kterou můžete svému vozidlu dát. A stokrát se Vám to vyplatí.
Nezapomínejte také na to, že výrobci pro své vozy často udávají také různé údaje o doporučovaném tlaku v pneumatikách. Je totiž rozdíl, zda vozidlo jezdí bez pasažérů, nebo je naopak v plném zatížení, případně se zavazadly na střeše. Při zvýšení hmotnosti vozidla je správné také v rozumné míře zvýšit tlak v pneumatikách. Po vyložení nákladu je pak nutné na toto myslet a přebytečný vzduch poté zase upustit.
Správně nahuštěné pneumatiky šetří nejen pneumatiky samotné, ale také palivo, díly podvozku a v neposlední řadě i Vaše vlastní životy. Špatně nahuštěná pneumatika nejenže nedrží dobře na vozovce, ale také špatně brzdí. A přitom stačí tak málo – pár sekund u stojanu se vzduchem.