Škodovka
Zpět do magazínuCo se vám vybaví jako první, když se řekne Škoda Fabia? Mnohé z vás jistě napadne: " Obyčejné, nijak výrazné auto." Na to ale v mžiku zapomenete, až uvidíte novou Škodu Fabia R 5.
Už první pohled je fascinující. A tento závodní speciál určený pro rallye je opravdu fascinující, a to nejen svým dravým designem, ale také svým výkonem. A ano, pravda, také monstrózní spotřebou.
Škodovka se rallye věnuje už mnoho let. Již za socialismu se v Mladé Boleslavi připravovaly závodní speciály Škoda 100, nebo velmi oblíbený a úspěšný model 110R. Ani po revoluci a převzetí automobilky koncernem Volkswagen se nic nezměnilo, a tak můžeme vozy s okřídleným šípem ve znaku vidět na rychlostních zkouškách dál.
Začalo to po revoluci Felicií, kterou postupně nahradila Octavia první generace. Ta byla ale pro rallye příliš dlouhá, a proto jí nahradila - ano správně, Škoda Fabia. Už první generace Fabie dostala svůj závodní speciál, který se zúčastnil několika sezon mistrovství světa.
Začátkem letošního roku pak Škoda ukázala nástupce Fabie S2000 odvozené z druhé řady Škody Fabia - nový model R 5, vycházející z trojkové generace Fabie.
Vývojáři nacpali do tohoto speciálu ty nejlepší dostupné součástky. Je to například čtyřválcový turbomotor s objemem 1,6 litru Kromě brutální síly má ale také brutální spotřebu - řekne si v průměru o 60 litrů na 100 kilometrů! Vše je spojeno s pětistupňovou sekvenční převodovkou, která na kola přenáší výkon 205 kilowatt.
A protože v závodech je klíčový každý ušetřený kilogram váhy, nemohla padnout jiná volba než hliníková kola z lehké slitiny, které kromě lehkosti nabízejí i perfektní jízdní vlastnosti. V zeleném zbarvení, které jim designéři dali, pak tyto elektrony vypadají neodolatelně!
Silný motor, perfektně navržená aerodynamická karoserie, špičkové zavěšení McPherson, dokonalá alu kola ve spojení s pneumatikami Michelin, a rychlý pilot - to je kombinace, která týmu Škoda Motorsport zajistila okamžitý úspěch nejen na domácím Mistrovství ČR, ale také v šampionátu WRC 2, kde se jezdci s Fabiemi R 5 umístili na druhém a třetím místě hned při premiéře vozu na portugalské rallye.