Plovoucí excentrické šrouby a matice
Plovoucí šrouby a matice
K čemu nám slouží excentrické šrouby/matice?
Pomocí plovoucích šroubů nebo matic si můžeme změnit rozteč alu kol až o 2 mm.
Jak to celé funguje?
Jak vidíme v nákresu - excentrickou podložku, která je součástí excentrického šroubu či matice, můžeme polohovat přesně dle potřeby pro daný otvor hliníkového kola a tím změnit rozteč až o 2 mm.
Jaké jsou běžné rozměry, u kterých se tyto speciální šrouby a matice používají?
Rozteče, které můžeme pomocí plovoucích šroubů či matic změnit, a to jak z větší na menší, tak z menší na větší: 4x98 - 4x100, 5x98 - 5x100, 5x108 - 5x110, 5x110 - 5x112, 5x118 - 5x120, a tak dále…
Rozdíl by však nikdy neměl být větší než 2mm.
V jakém případě nám plovoucí šrouby a matice nepomohou?
Jestli je rozdíl rozteče alu kol a rozteče auta větší než 2 mm (1mm na šroub), pak Vám excentrické šrouby a matice nepomohou. V takovém případě je nutné použít distanční podložky pro změnu rozteče. A potom už stačí klasické šrouby/matice.
Jsou excentrické šrouby/matice schválené?
V dnešní době používá plovoucí šrouby a matice většina výrobců hliníkových kol. Pro provoz jsou schválené Ministerstvem dopravy.
Pár rad na závěr
V případě, že středová díra alu disku není přesně vrtaná pro náboj vozu, můžete použít středící kroužek. Při použití plovoucích šroubů je nutné vždy dbát na přesnost středové díry alu kola s nábojem auta. Kolo by jinak mohlo být nestejnoměrně upnuté a způsobovat vibrace volantu.
Plovoucí šrouby a matice je nutné důkladně utáhnout momentových klíčem a po ujetí 100 km dalším dotažením znovu zkontrolovat.